Mee met loopclub – Update 7 april 2019

Don’t try this at home!! Telkens deze zin om bewust te maken over de gevaren van een te korte trainingsperiode.

Ik ben dus vandaag op pad geweest met een loopclub om wat advies in te winnen bij de loopveteranen. Een mooie run van 14,5 km op een gezapig tempo met een gezellige en behulpzame bende. De weersomstandigheden zeer goed en het parcours wat gevarieerd op strand en door bossen. Daarna huiswaarts doorgelopen en bijna aan 25 km geraakt in een 2u45. De gemiddelde snelheid van 10,2km/uur is misschien nog iets te vlug voor hetgeen ik wil bereiken voor een afstand van 100 km.

Uiteraard heel wat wenkbrauwgefrons toen ik mijn plan uit de doeken deed maar toch een enkeling die zei dat het mogelijk was, ik hou dit in m’n gedachten naar de eindstreep toe. Ik ben gecheckt en gedubbelcheckt: m’n looptechniek is alvast goedgekeurd.

Ik onthou dat er 3 zaken zijn die cruciaal zijn tijdens ultralopen en dat is fysieke en mentale capaciteit, en – wat nieuw is voor mij – de capaciteit van je lichaam om hetgeen je onderweg eet te verteren. Deze nieuwigheid en het mentale is nog een onbekende factor en het fysische is zeker ook nog een dubbeltje op z’n kant. Ik ga alvast ook een boek ter hand nemen over een ultrarunner om een ideaal te kweken om me aan op te trekken. Ervoor zorgen dat ik niet alleen loop is ook een mentale opsteker. Dat heb ik gemerkt, dat eerste uur en een half is voorbijgevlogen.

Een minuut halte aan een grafbordje van een overleden collega-loper

Strategie

Ik heb van deze 25 km zowat 15 km op het strand gelopen en ik begin over dit gedeelte wat twijfels over te krijgen. Een paar obstakels:
– Vlakke stukken moet je zoeken want anders zal ik teveel gewicht op één been zetten
– Onmogelijk te zien op welke stukken je teveel doorzakt
– Op de harde strandstukken is er meestal water waar je moet slalommen
– Golfbrekers… tof in het begin, maar na 40 km is dit een drempel

Tot nu toe heb ik in een week steeds wat afstand of tijd trachten bij mijn vorige grote run te steken. Dit is gelukt in slechts beperkte mate en met langere rustdagen. Daarom kreeg ik het advies om mijn basisconditie eerst te verhogen door tijdens de week meer maar korter te gaan lopen om zo wat kilometers op te bouwen.
Mogelijks zal de strategie op de dag van de 100 km run moeten herzien worden. Misschien moet ik gaan voor 35 km lopen – 10 km wandelen – 25 lopen – 20 km zwalpen – 10 km kruipen…

Ik heb zo’n Garmin-spel nodig. Alle apps die ik op mijn gsm heb geïnstalleerd slaan na enkele kilometers uit, dus ligt het aan mijn toestel. Heb al vanalles van settings geprobeerd en heb geen zin om het kreng te herinstalleren, kleine bummer.

Volgende week hoogtestage in de Ardennen, jippie! Als er iemand van de lezers wat advies kan geven doe gerust in de comments. Liefst geen ‘je zal blessures hebben’ of ‘kan je het niet in estafette met andere mensen lopen?’, aub. Weinig te doen met zulke opmerkingen als ik er sowieso mee ga doorgaan. Ik weet dat hier risico’s aan vasthangen.

Vorige week kreeg ik nieuwe loopschoenen en shirt als steun van Deweert Sport. Gisteren ook naar m’n pastaleverancier getrokken om wat energie binnen te spelen voor m’n run van vanmorgen. Groeten van Bistroom De Baron!

#runthemarenostrum #deweertsport #bistroomdebaron #willemhiele #vandaelehans #baronbarbier #ostendbeach

By | 2019-04-07T21:30:04+02:00 april 7th, 2019|Groepsactie|Reacties uitgeschakeld voor Mee met loopclub – Update 7 april 2019

About the Author: