Geplaatst op

Update trainingen tot 20 mei

Zoals steeds begin ik met een waarschuwing: don’t try this at home. Als je een doel voor ogen hebt met hardlopen: informeer je, vraag hulp en neem genoeg tijd om te trainen. De datum van het evenement waarbij ik 100km ga trachten te lopen (1 juli) komt steeds dichterbij en de trainingen verlopen redelijk goed. Ik volg een uitgestippeld schema van 3 weken met voldoende overbelasting gevolgd door een week met een wat rustiger parcours. Dergelijk plan werd voor mij opgesteld nadat ik als voornaamste doelstelling had opgegeven om blessurevrij aan de start te komen. En toch, ik had vorige week last van redelijk wat spierpijn aan m’n Tibialis Posterior, de beenspier verbonden van de voet tot de knie die zorgt voor de kanteling van je voet.  Na wat opzoekingswerk kon ik de mogelijke oorzaken hiervan vernauwen tot een combinatie van de ondergrond (overgang van zachte naar hard) en te traag lopen (langer grondcontact).  Heel wat hardlopers hebben hier ooit al eens last van gehad.  Gelukkig bestaat zoiets als YouTube met wat video’s met masseertechnieken en kan ik deze bij mezelf toepassen.  Ook kan het direct afkoelen van deze spier na het sporten wat helpen en verhinderen dat dit uitmondt in een ontsteking die de herstelperiode zeer sterk zou verlengen. Door dit euvel ben ik wat op mijn hoede en zal ik vanaf nu steeds op het strand lopen.  Ik besef nu dat ik ondertussen een grote kans op blessure zou hebben gehad mocht ik mijn trainingen op eigen houtje blijven plannen. Misschien ook interessant om mee te geven dat ik door meer te lopen ook wat meer actief ben voor Proper Strand Lopers.  Ik heb naar schatting al een 300-tal liter afval kunnen verwijderen en af en toe wat aan de kaak gesteld wat betreft afval.  Ook qua monitoring doen we met onze vrijwilligers goed werk en kunnen we een verschil maken bvb het doorspelen van info over fauna aan de kust naar bevoegde diensten.  Zie foto’s onderaan. Graag had via deze blog ook even de mensen bedankt die tot nu toe onze groep financieel hebben gesteund.  Wij appreciëren dit enorm en jullie bijdrage geeft onze burgerbeweging wat meer speelruimte, wat een directe impact op de netheid van onze omgeving heeft.
Kadaver van zeehond in Oostende
Deze zeehond was aan rusten en wordt soms gestoord door mensen die te dichtbij komen: gevaarlijk.
#deweertsport #biofill #willemhiele #hansvandaele #fermclothing #baronbarbier #bistroomdebaron
Geplaatst op

Lactaattest en electrocardiogram

Via deze blog wil ik ook de kans grijpen om wat aandacht te vestigen op een te korte trainingsperiode voor duurlopen, zoals dit bij mij het geval is. Ons lichaam heeft tijd nodig om een transformatie te ondergaan. Onze botten, spieren en pezen hebben meer kans op blessures als tijd tekort schiet om een solide basis op te bouwen om op lange afstanden te lopen.

Het was voor mij tijd om een lactaattest en ECG te laten uitvoeren om mijn conditie in kaart te brengen en toestemming te krijgen van de dokter om met dit project door te gaan. Dit is geen overbodige luxe. Vaak hoor je in het nieuws over mensen die bezwijken tijdens zware inspanningen, ook topsporters. Los van sport kan het zeker geen kwaad om eens je hart te laten controleren.

Eerste keer op loopband ooit

Een hele resem aan bedrading en zuignapperij zijn nodig om dit in kaart te brengen. Beginnend aan 7km/uur wordt de snelheid op de loopband stelselmatig opgedreven tot je er schoon genoeg van hebt. Telkens 3 minuten aan dezelfde tred, 30 seconden al wandelend uitblazen en bloedafname (1x vingerprik in het begin) en daarna een tandje bijsteken voor de volgende 3 minuten. Ik ben geraakt tot een minuut ver in de 16km/uur afmattingsronde.

Resultaat: M’n hart is in orde, bloeddruk wat hoog maar na de inspanning was dit veel beter. Hartslag in rust is 45, een zware motor.

Mijn lactaatgrafiek gaat steil de lucht in na 9km/uur. Dit wil zeggen dat ik mij best tussen de 8 en 9km per uur moet begeven om een ideale verbranding te hebben, hartslag rond de 145/minuut.
Deze grafiek is vatbaar voor verbetering via m’n schema’s dat ik volg van m’n mentor.

Verdwalen in Bulskampveld ziet er van bovenaf zo uit…

Ik moet deze schema’s wel beter opvolgen. Ik ben al een moeilijke planner en verloren lopen in een bos waardoor je het dubbele loopt dan voorzien helpt ook niet echt…

Ik kreeg dus een ‘Go’ van de dokter en ga m’n training hervatten. Die is nu minder toegespitst op afstanden maar eerder op het kweken van een basisconditie.

Stay tuned!

#runthemarenostrum #deweertsport #bistroomdebaron #willemhiele #vandaelehans #baronbarbier #ostendbeach #fermclothing